For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

بررسي تاثير تغيير كاربري اراضي بر رفتار هيدرولوژيك با استفاده از تكنيك RS و GIS (مطالعه موردي: حوزه آبخيز مندرجان اصفهان)

شايسته پيمانه دار امين، كريم زاده حميدرضا، سلطاني كوپائي سعيد، مدرس اسفه رضا، سومين كنفرانس مديريت منابع آب ايران ، صفحه9-18

چکیده:

 

سيل دومين بلاي طبيعي است كه سالانه خسارات زيادي را به جوامع انساني وارد مي­آورد.   در اين ميان شهر­ها و مراكز جمعيتي، بيشترين ريسك و احتمال خسارت فيزيكي قابل لمس ناشي از وقوع سيل را دارا مي‌باشند. در اين مطالعه شهر جيرفت بعنوان حساس ترين مركز جمعيتي در حوزه هليل رود به سيل هاي آني شناسائي گرديد. بطوريكه در سال 1371 در اثر سيل گرفتگي خسارات بسيار هنگفتي به اين شهر وارد گرديد. بدين منظور جهت پيش بيني و كاهش خسارات ناشي از وقوع سيلاب هاي آني در اين منطقه اقدام به تهيه نقشه سيل گرفتگي در دوره بازگشت هاي مختلف با استفاده از تكنيك GIS گرديد و با استفاده از نرم افزار HEC-GEO RAS در ابتدا موفولوژي كانال رودخانه استخراج   و نتايج   حاصل از آن جهت شبيه سازي هيدروليك جريان وارد HEC-RAS گرديد. در ادامه با استفاده از تحليل منطقه اي سيلاب دبي هاي آستانه براي هر يك از بازه هاي مطالعاتي پائين دست شهر جيرفت استخراج، و نقشه سيل با دوره بازگشت هاي مختلف تهيه گرديد نتايج حاصله بيانگر رعايت نكردن حريم رودخانه و احتمال خسارت به اراضي كشاورزي و   باغات در دوره بازگشت هاي پائين، و ريسك بالاي اراضي شهري در سيلاب هابي با دوره بازگشت هاي بالا است.

Conference Papers
ماه: 
September
سال: 
1387

تحت نظارت وف ایرانی