هژیر کریمی (مشاور)
بكارگيري تكنيك هاي چندمعياره در ارزيابي آلودگي هوا (مطالعه موردي: استان اصفهان)
چکیده:
آلودگي هوا امروزه به عنوان يكي از مسائل عمده زيست محيطي شناخته ميشود، خصوصاً در مناطقي كه تمركز فعاليتهاي صنعتي و تمركز جمعيت انساني را داريم. توسعه اقتصادي، فعاليتهاي صنعتي، رشد جمعيت و مصرف سوختهاي فسيلي مهمترين منابع افزايش آلودگي هوا هستند. بسياري از ارگانها و سازمانها با پايش، كمي سازي، ارزيابي، نقشه سازي و تعيين پتانسيل آلودگي هوا سعي در بهبود مديريت كيفيت هوا دارند كه ميتواند براي برنامهريزان و مديران مفيد واقع شود. در اين تحقيق با استفاده از روشهاي ارزيابي چند معياره (MCE) در محيط GIS به ارزيابي و تعيين پتانسيل آلودگي هوا در استان اصفهان پرداختيم. روش ارزيابي چندمعياره شامل تكنيكهايي است كه در آن مجموعهاي از عوامل مربوط به يك هدف وزن دهي شده و سپس اين معيارها به وسيله كارشناسان رتبهبندي ميشود. متدولوژي تركيبي MCE با GIS روش پيشرفتهاي براي ارزيابي آلودگي هوا ميباشد كه توانايي GIS در آناليز مكاني و توانايي MCE را در آناليزهاي چندمعياره بهبود ميبخشد. در اين تحقيق دو فاكتور(معيار) اصلي شامل عوامل طبيعي و عوامل انساني و زير معيارهاي آنها به عنوان عوامل موثر در تعيين پتانسيل آَلودگي هوا انتخاب شدند. صنايع، ترافيك و تراكم جمعيت به عنوان زير معيارهاي عوامل انساني شناخته شدند. عوامل هواشناسي شامل باد، بارش و اقليم زير معيارهاي عوامل طبيعي در تعيين پتانسيل آلودگي هوا بودند كه در جهت كاهش آلودگي هوا عمل ميكنند. سامانه اطلاعات جغرافيايي براي ايجاد دادههاي جغرافيايي و پردازش دادهها به كار رفت. ارتباط بين معيار و زير معيارها، وزن دهي و استاندارد سازي داده با استفاده از رويكرد MCE انجام شد. شاخصها، زير معيارها و معيارهاي پتانسيل آلودگي هوا به لايههاي اطلاعاتي تبديل و پس از استاندارد سازي و وزن دهي لايههاي اطلاعاتي، كليه لايهها در محيط GIS و با استفاده از روش تركيب خطي وزن دار(WLC) تركيب و نقشه پتانسيل آلودگي هوا در استان اصفهان تهيه شد. نتايج نشان داد كه شهرستانهاي مركزي استان همچون اصفهان، شاهين شهر، نجف آباد، خميني شهر، فلاورجان، مباركه و كاشان بيشترين بار آلودگي هوا را دارند. در اين مناطق تراكم جمعيت، خودروها و صنايع بسيار بالاست. از طرفي شرايط اقليمي براي پراكنش و كاهش آلايندهها مناسب نميباشد بنابراين پتانسيل آلودگي هوا بالاتر ميرود و در صورت توسعه متمركز بيشتر بحران آلودگي هوا بسيار وخيمتر ميگردد. قسمتهاي شرقي و شمال شرقي استان بار آلودگي كمي داشتند اما پارامترهاي هواشناسي در اين مناطق براي كاهش آلايندهها مناسب نميباشد. بنابراين در اين مناطق در صورت تمركز فعاليتها (فعاليتهاي صنعتي) و جمعيت آلودگي هوا افزايش مييابد. مطلوبترين شرايط طبيعي در جهت كاهش آلودگي را شهرستانهاي غربي و جنوبي استان همچون سميرم، فريدونشهر و فريدن داشتند. در اين مناطق وزش باد و بارش زياد و اقليم مرطوب شرايط حاكم هواشناسي ميباشند، بنابراين پتانسيل آلودگي هواي كمي را دارند. ارزيابي و تعيين پتانسيل آلودگي هوا در استان نشان ميدهد كه به طور ميانگين ?? درصد استان به دليل وضعيت اقليمي مطلوب در جهت كاهش آلايندهها و بار آلودگي كم وضعيت نسبتا خوبي از لحاظ پتانسيل آلودگي هوا دارد. 29 درصد استان پتانسيل آلودگي متوسط، 21 درصد آلودگي بالا و 6 درصد آلودگي شديدي دارد اما بيش از دو سوم جمعيت استان در مناطقي با كيفيت هواي نامناسب مستقر هستند (پتانسيل آلودگي متوسط به بالا). به طور كلي ميتوان نتيجه گرفت بين زير معيارهاي عوامل انساني ارتباط مستقيمي وجود دارد. در مناطقي با توسعه صنعتي- اقتصادي بيشتر، تراكم جمعيت بالاتر و ترافيك هم بيشتر است و به دنبال آن بار آلودگي هوا افزايش مييابد. همچنين ملاحظه شد كه پارامترهاي هواشناسي و طبيعي از جمله باد، بارش و رطوبت نقش مهمي را در جهت كاهش آلودگي هوا ايفا ميكنند. نتايج اين تحقيق براي برنامهريزان در جهت كاهش و پايش آلايندهها در استان خصوصاً براي شهرستانهايي با وضعيت بحراني مناسب ميباشد. علاوه بر اين ميتوان در مكانيابي صنايع و برنامههاي آمايش سرزمين نيز از آن استفاده كرد.
كلمات كليدي: ارزيابي چند معياره، سيستم اطلاعات جغرافيايي، تركيب خطي- وزني، پتانسيل آلودگي هوا، استان اصفهان